Informatie over Continental Airlines
Continental Airlines werd in 1934 opgericht als Varney Speed Lines in El Paso, Texas. Na de overname van de maatschappij in 1937 door de ondernemer Robert Six werd het hoofdkwartier verplaatst naar Denver, Colorado. Tegelijkertijd veranderde Six de naam in Continental Airlines.
Geschiedenis
Na de Tweede Wereldoorlog begon Continental Airlines aan de uitbreiding van de dienstverlening. In eerste instantie wat dit vooral gericht op het zuiden van de Verenigde Staten, maar al snel volgt een lijndienst tussen Chicago en Los Angeles. In 1958 bestelde Continental zijn eerste Boeing en in de jaren 60 transporteerde de luchtvaartmaatschappij troepen van het Amerikaanse leger naar Vietnam, waar op dat moment een oorlog wordt uitgevochten. Continental realiseerde zich toen dat er in dat gebied een enorme markt open lag en besloot tot de oprichting van Air Micronesia en vestigde zich hiermee op het eiland Guam.
In 1982 ging het slecht met Continental en een faillissement was in 1983 onafwendbaar, ondanks een nieuwe hub in Houston en uitbreiding van het aantal bestemmingen naar Mexico. Twee jaar later kon Continental weer gaan vliegen, maar in 1991 dreigde opnieuw onheil door de enorm gestegen olieprijzen als gevolg van de oorlog in Irak en Koeweit. In 1993 volgde een kapitaalinjectie door Air Canada en staat Continental Airlines weer stevig in de wereld van internationale luchtvaartmaatschappijen. Tussen 2001 en 2003 onderhield Continental Airlines zelfs de langste lijndienst ter wereld, tussen Newark en Hongkong via de Noordpool.
United Airlines
Per 1 oktober 2012 fuseerde de maatschappij met United Airlines en alleen het logo en het kleurenschema van Continental overleefden de overname. De naam Continental verdween en de maatschappij ging verder onder de naam United Airlines.
Reisklassen bij Continental Airlines
Als lijndienstmaatschappij bood Continental de reizigers de mogelijkheid om in verschillende klassen van plek A naar plek B te reizen. De standaard Economy Class werd daartoe uitgebreid met een aantal upgrades. De BusinessFirst Class was voor Continental een manier om zakelijke reizigers tegen relatief aantrekkelijke tarieven aan zich te binden, terwijl het comfort voor deze reizigers optimaal was.
Daarnaast bestond de Domestic First Class, die de passagier verzekerde van riante beenruimte en een uitstekende verzorging tijdens de vlucht. Leuk om te vermelden is dat de maatschappij twee verschillende economy classes had. De Domestic Economy Class en de International Economy Class. Het verschil tussen deze twee klassen was de beenruimte en de grootte van de stoelen. Op de binnenlandse vluchten waren de stoelen en beenruimte net iets kleiner dan op de internationale vluchten.
Continental Airlines, niet te verwarren met Continental Airways
De namen lijken sprekend op elkaar, maar het zijn toch echt twee totaal verschillende grootheden. Continental Airways was een in 1995 opgerichte Russische passagiersmaatschappij die binnenlandse vluchten verzorgde vanaf Sheremetyevo International Airport in Moskou. In 2007 is Continental Airways opgeheven. Het lijkt erop of de naam Continental niet onder een gunstig gesternte staat. Voor de liefhebbers van luchtvaarthistorie is dat jammer, temeer omdat met het verdwijnen van Continental een fraaie en iconische naam voorgoed van het toneel is verdwenen.