Tom Waes en Koen Wauters de populairste, Bart De Wever de meest gevreesde

Hasselt, 14 januari • Meer dan 4 op 10 Belgen (43 %) zegt volmondig ja op de vraag of ze in het vliegtuig wel eens naast een Bekende Belg willen zitten. Tom Waes, Stromae, Koen Wauters, Veerle Baetens en Matthias Schoenaerts zijn de namen die daarbij het vaakst over de tong gaan. Ook de vraag ‘naast wie we liever niet zouden zitten’ leverde een paar uitschieters op: Bart De Wever, Jean-Pierre Van Rossem en Elio di Rupo. Een trend die zich deels doorzet bezuiden de taalgrens: de helft van de Walen ziet de N-VA-voorzitter liever niet als medepassagier. Dit blijkt uit een bevraging bij duizend Belgen uitgevoerd door iVOX en Maxus in opdracht van online reisagent CheapTickets.be.*

Tegenover meer dan 4 op 10 Belgen die in het vliegtuig wel eens naast een Bekende Belg zouden willen zitten, staat de 5 % die het genoegen reeds heeft mogen smaken. Uit de verschillende namen die bij de bevraging naar boven kwamen, kan voor de Vlaming volgende top drie worden afgeleid:

In het vliegtuig wil ik het liefst zitten naast:

Vlaamse mannen:
Tom Waes (16%)
Veerle Baetens (13%)
Bart de Wever (11%)

Vlaamse vrouwen:
Koen Wauters (18%)
Tom Waes (16%)
Matthias Schoenaerts (15%)

Merk op dat de Vlaamse vrouw in de eerste plaats valt voor (de charmes of de looks van) Koen, terwijl de Vlaamse man liever opteert voor (het machogehalte van) Tom. Verder duldt de Vlaamse vrouw graag Tom Waes en acteur Matthias Schoenaerts aan haar zijde, terwijl de Vlaamse man eerder een boontje heeft voor actrice Veerle Baetens.

Bezuiden de taalgrens duiken andere namen op in de verlanglijstjes. Een opvallende verschijning daar is Stromae (21 %), die je misschien ook wel in Vlaanderen ergens bovenaan had verwacht. In de liever-niet-lijstjes daarentegen komen we in Wallonië dezelfde namen tegen als in Vlaanderen:

In het vliegtuig hoop ik nooit te belanden naast:

Vlaanderen:
Jean-Pierre Van Rossem (25 %)
Bart de Wever (12 %)
Elio di Rupo (11 %)

Wallonië:
Bart de Wever (47 %)
Jean-Pierre van Rossem (7 %)
Elio di Rupo (7 %)

(*) Het onderzoek is in opdracht Van CheapTickets.be opgezet door Maxus en uitgevoerd door iVOX. Hiervoor is een representatief staal (n = 1000) van de Belgische bevolking bevraagd via een online enquête in de periode 11-20 maart 2014. De samenstelling van de steekproef is gebaseerd op de CIM (o.b.v. leeftijd, taal, geslacht, opleiding).