Meimaand 2015: 19% meer citytrips

Barcelona populairste bestemming, New York, Berlijn en Kopenhagen zijn upcoming

Hasselt, 30 april 2015 – Traditioneel trekt de Belg tijdens de maand mei er op uit om te genieten van de lentezon in Zuid-Europa. Dit jaar wordt de reizende Belg wel erg verwend. Doordat 1 mei (Dag van de Arbeid) op het einde van de werkweek valt en we deze maand ook nog de extra feestdagen 14 mei (Hemelvaart) en 22 mei (Pinksteren) hebben, heeft men de keuze uit maar liefst drie verlengde weekends. De favoriete bestemming voor de citytrip van de Belgen is net zoals vorig jaar het Catalaanse Barcelona, dat blijkt uit de boekingsgegevens van online travel agent CheapTickets.be.

De Belg maakt gretig gebruik van de verlengde weekends tijdens de maand mei om op citytrip te vertrekken. Mede doordat 1 mei op een vrijdag valt is het aantal citytrips in de meimaand met 19 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar. De grootste vakantiedrukte wordt verwacht rond het Hemelvaart weekend van 13 en 14 mei. Niet verrassend gezien dit het langste verlengde weekend van de maand is. Toch wordt ook op 1 en 22 mei heel wat vakantiegangers verwacht op de luchthavens.

Top vijf bestemmingen meimaand

Wat betreft de keuze van de bestemming, zijn er geen grote verrassingen bij de Belgen. Vooral de klassieke bestemmingen in Zuid-Europa scoren uitstekend tijdens de meimaand:

1. Barcelona
  2. Malaga
  3. Lissabon
  4. Alicante
  5. Rome

Opvallend sterke stijgers

Alhoewel ze niet tot de top vijf behoren is er tegenover vorig jaar een opmerkelijk stijgende vraag voor New York, Berlijn en Kopenhagen. De big apple, de Duitse en Deense hoofdstad oefenen een grote aantrekkingskracht uit op de Belgen en dat resulteert in een sterke stijging met ruim 25% ten opzichte van 2014.

Pinksterweekend 30% goedkoper

“Door de extra vakantiedagen en het extra lange weekend merken we dat heel wat Belgen ervoor kiezen om een citytrip te maken tijdens de meimaand. Toch is het door de grote spreiding nog steeds mogelijk om voor gunstige tarieven een vliegticket te vinden. Vooral rond Pinksteren zijn de vluchten nog goed geprijsd. Dan liggen de prijzen gemiddeld genomen over de tien meest populaire bestemmingen bijna 30% lager dan tijdens het weekend van de Hemelvaart. Rome heeft de goedkoopste vliegtickets,
voor 150 euro * is nog een retour beschikbaar. Wie nog weg wil, zal snel moeten zijn. De afgelopen dagen merken we een stijging van zoekopdrachten voor een ticket naar de zon,” aldus Annick Van Dyck (country manager CheapTickets.be).

Genoemde prijzen zijn onderhevig aan veranderingen en hierdoor niet bindend.