Kofferrace Groenplaats Antwerpen trekt veel bekijks

‘Handbagage-tsunami’ in vliegtuigen door meer korte vakanties Belgen

Antwerpen, 31 augustus 2017 – De Groenplaats in Antwerpen was vandaag het toneel van een trolley-racecircuit. Met een enthousiast publiek op de achtergrond vlogen 14 deelnemers over het parcours. De snelste deelnemers wonnen daarmee een vliegticket én een trolley. Met deze spontane actie wilde online reisagent CheapTickets.be de aandacht vestigen op de flinke toename van handbagage in vliegtuigen en wat je wel en niet mee mag nemen.

Uit onderzoek* van CheapTickets.be naar ‘handbagage- en inpakgewoonten’ blijkt namelijk dat 78% van de reizigers een trolley mee aan boord neemt. Door steeds lager wordende vliegticketprijzen en hoge extra kosten voor het inchecken van ruimbagage, vooral op korte trips, kiezen meer Belgen dit jaar voor handbagage. Met lange wachtrijen als mogelijk gevolg. “Dankzij het onderzoek en deze actie kunnen we onze klanten en andere reizigers extra informeren over handbagage, zodat er steeds meer bewuste reizigers zijn en zodoende vlot door de douane kunnen”, aldus Aniek Augustijn, commercieel manager van CheapTickets.be.

Om de race te winnen, moesten de deelnemers eerst een trolley inpakken met allerlei items, de verboden items er vervolgens bij de pop-up douane uithalen om uiteindelijk zo snel mogelijk naar de finish te lopen. Wat mag je tegenwoordig wel of niet meenemen in het vliegtuig? Uit het onderzoek bleek dat namelijk 55% van de ondervraagden wel eens vloeistoffen moest achterlaten bij de douane, zoals flesjes drinken, deodorant of shampoo. 13% dacht bijvoorbeeld dat een grote fles shampoo wel in de handbagage mee mocht. Helaas mag dat niet. Verder dacht 59% van de ondervraagden dat je een waterpistool zonder water niet mee mag nemen. Een speelgoedwapen mag alleen mee als het niet op een echt wapen lijkt. “Al met al hopen we dat de deelnemers en reizigers hierdoor meer inzicht krijgen in het gebruik van handbagage”, zegt Augustijn.