Grootste wens in het vliegtuig: in de cockpit zitten

Onderzoek CheapTickets.be: één op vijf passagiers droomt van seks in toilet aan boord vliegtuig

Hasselt, 24 oktober 2014 • 25 oktober is de drukste vertrekdag voor wie de herfstvakantie benut om op vliegvakantie te gaan. De meeste Belgen vinden vliegen leuk, zeker als ze een plek aan het raam weten te bemachtigen. Hiernaast weten de Belgen zichzelf in het vliegtuig goed te vermaken met rijke fantasieën. Uit recent onderzoek van CheapTickets.be blijkt dat twee derde van de Belgen die wel eens het vliegtuig nemen, heel graag eens in de cockpit wil zitten, en dat even veel Belgische passagiers eens in businessclass wil vliegen. En hoewel niemand het ooit heeft gedaan, droomt één op vijf ervan om seks te hebben in het toilet.

Het onderzoek (*) peilde onder meer naar ons denken en doen in het vliegtuig. Wat meteen opvalt is dat de context (het vliegtuig) en het letterlijk van de grond gaan de fantasie in werking zetten. Het is frappant om vast te stellen dat we in het vliegtuig allerlei dromen en verlangens koesteren:

1. In de cockpit zitten (67 %)
  2. Businessclass vliegen (63 %)
  3. Naast een bekende Belg zitten (43 %)
  4. Flirten (25 %)
  5. Seks op het toilet (gem. 22 % – mannen 31 %, vrouwen 13 %)

Dromen staat vrij. In werkelijkheid blijven we meestal netjes tussen de lijntjes kleuren. Er zijn over het algemeen weinig sociale barrières: 61 % beweert makkelijk een praatje te slaan met de onbekende medepassagiers. Iets meer dan een kwart (27 %) geeft toe soms stiekem een gesprek af te luisteren. En wat het roken betreft: 4 % geeft aan graag nog eens te willen roken in het vliegtuig.

(*) Het onderzoek is in opdracht Van CheapTickets.be opgezet door Maxus en uitgevoerd door Ivox. Hiervoor is een representatief staal (n = 1000) van de Belgische bevolking bevraagd via een online enquête in de periode 11-20 maart 2014. De samenstelling van de steekproef is gebaseerd op de CIM (o.b.v. leeftijd, taal, geslacht, opleiding).